"Den nye oljen" kåret til årets bransjeambassadører

12.05.2017

"Den nye oljens" innsats for å nyansere debatten om energi, klima, teknologi og velferd ble denne uken hedret med utmerkelsen «Årets bransjeambassadør».

Prisvinnere: Shara Mabast Ali, Eyolf Strømme-Svendsen, Katrine Haram Olsen og Saresh Mohamad kunne smile bredt etter onsdagens prisdryss. Fotograf: Ovidia Eriksen/enerWE

Prisen ble delt ut på EnerWE Communication Conference, og går til noen som «gjennom 2016 løftet frem olje- og energibransjen på en konstruktiv måte». Den nye oljen er et prosjekt i regi av Norsk olje og gass.   

I juryens begrunnelse legges det vekt på at de fem prosjektdeltakerne, Shara Mabast Ali, Katrine Haram Olsen, Saresh Mohamad, Eyolf Strømme-Svendsen og Emil Yde Aasen (ikke til stede) har bidratt med konstruktive innspill i samfunnsdebatten om hvor viktig olje og gass er for vårt velferdssamfunn, samtidig som det er viktig at vi finner flere bein å stå på i tiden fremover.

– Dette setter vi stor pris på. Vi ble ikke ansatt som ambassadører for olja, men for å snakke med andre på vår alder om hvordan de oppfatter dagens Norge, og hva vi bør gjøre fremover. Da vi fikk jobben fikk vi jobben var det én viktig forutsetning som lå til grunn: «hold dere til fakta». Og det har vi gjort. Vi håper at vi fortsatt kan være viktige, troverdige og delvis unge stemmer for fakta også fremover. Vi vil takke Norsk olje og gass og medlemsbedriftene for denne muligheten, og for all støtte fra dyktige medarbeidere, sier Eyolf Strømme-Svendsen i takketalen.

De to andre nominerte var «Alle oljearbeidere som måtte gå ned i lønn og som mister mye av pensjonsordningen sin, men som fortsatt leverer samme innsats eller litt høyere pga. av alle kollegaer som har blitt sagt opp» og administrerende direktør i Lundin Norway Kristin Færøvik.

– At konkurransen var så pass stor gjør oss ikke mindre fornøyde, sier Eyolf.

Stolt sjef

– I Norsk olje og gass er vi utrolig stolte over at innsatsen til Den nye oljen blir anerkjent på denne måten. Da vi ansatte Katrine, Shara, Emil, Eyolf og Saresh var det fordi vi trengte hjelp til å forstå hvordan vi blir oppfattet som bransje, spesielt blant de unge. Vi trengte også noen som kunne formidle et faktabasert budskap til denne målgruppen på en troverdig måte, sier sjef og kommunikasjonsdirektør i Norsk olje og gass, Tommy Hansen.

– Nå har de jobbet hardt i nesten ett år. Reist land og strand. De har møtt hundrevis av studenter, politikere og mennesker fra både miljøbevegelsen og bransjen for å lære – prøve å forstå hva som snakkes om der ute. De har også vært med i debatten. Det de har lært, har de formidlet videre. Den lærdommen Den nye oljen har kommet tilbake med til oss er en lærdom som blir helt essensiell i vårt arbeid for å nå en av våre viktigste målgrupper: morgendagens beslutningstakere.